2024年12月、SHIFTは米国企業2社と業務提携を結び、2025年2月にはSHIFT初の米国におけるグループ会社を設立しました。なぜいま、SHIFTは海外進出に力を入れているのか。SHIFT USA 取締役CEOである小島 秀毅に話を聞きました。
In December 2024, SHIFT entered into business alliances with two U.S. companies, and in February 2025 established SHIFT’s first U.S. subsidiary. Why is the company looking at global expansion, now? I spoke with Hidetaka Kojima, Director and CEO of SHIFT USA, to learn more.
The English translation is provided after the Japanese text.
お客様需要と好機に恵まれ、走り出した米国進出の第一歩
「グローバル展開でも引きつづきSHIFTにサポートをしてほしい」。お客様にはそんなご要望を多くいただいています。
日本と同じ温度感でサービスを提供するため、現地法人について検討をつづけてきました。タイミングよく2024 年12 月に米国企業2 社と業務提携を結ぶこととなり、パートナーと連携すれば適切に現地でデリバリーできると判断。晴れて2025年2月に「SHIFT USA」を設立しました。
SHIFT USAの事業の軸は、日本企業の米国展開をサポートする「グローバルITサービス」および事業拡大を担う「コンサルティング」の二本柱。さらに、M&Aの実行支援や最新技術の情報収集なども行います。
拠点があるシリコンバレーは、ソフトウェアやITの最先端技術が集う場所。現地のコミュニティに属することで新たな技術やビジネスモデルを得る機会が増えるでしょう。米国で得たオポチュニティがSHIFTの大きな成長機会につながると考えています。
日本で培ってきた知見と標準化を、米国市場でも再現していく
SHIFTの品質保証の知見と標準化された手法は、海外でも活用できると確信しています。
多数の技術領域にまたがる豊富なエンジニア陣、日本語対応のプロジェクト管理体制、品質保証を軸とした独自のフレームワーク・ツールにより、海外プロジェクトでも円滑なコミュニケーションと高品質なサービス提供を実現できるでしょう。
米国は日本より分業文化が根づいていますし、「MADE IN JAPAN=きちんとした仕事」というイメージも追い風となるはず。そのような好条件を最大限に活かし、海外でSHIFTの存在感を示せるよう、戦略的に前進していく考えです。
まずは既存のお客様の米国展開をしっかり支援し、実績を積む。そして、市場を細分化して特定の分野を集中開拓し、米国企業にもサービスを提供していく。これは日本でSHIFTが成長してきた軌跡とほぼ同じです。日本で培ってきたSHIFTのコアコンピタンスや品質保証が米国でも通用することを証明できるよう、勝負をかけていくつもりです。
日本と海外をつなぎ「SHIFT3000」を加速させる存在に
日本企業の海外進出において、カルチャーの理解は不可欠です。その点、SHIFT USAメンバーは全員が海外駐在はもちろん、海外でのマネジメント経験もあることが強み。米国独自のカルチャーを理解した支援やサービス提供、円滑なコミュニケーションができることは大きなアドバンテージです。
すでにお客様やステークホルダーのみなさまからも海外進出に対して前向きなお声を多くいただいており、SHIFTのさらなる成長への期待が高まっています。米国でSHIFTの品質保証と標準化が通用することを証明できれば、さらなる市場拡大につながる可能性もあるでしょう。
SHIFT USA設立直後に、AIについて最新情報の調査案件を受注しました。パートナーシップを通じたお客様への共同提案や共同ソリューション開発も進捗し、米国西海岸のスタートアップとの協業や新規テクノロジー発掘も動きはじめています。
SHIFT USAの成功が2030年までに売上高3,000億円を達成することを目標とした中期成長戦略「SHIFT3000」の達成に大きく貢献することは間違いありません。そのためにも、日本と海外をつなぐ架け橋として、グローバルな視点からお客様とSHIFTの成長を後押ししていきます。
※内容は2025年6月1日時点のものです
※無断転載、複製、改変、転用はご遠慮ください
First step in the U.S. market driven by customer demand and opportunities
“Would you support our global expansion as in the Japanese market?” We have received many such requests from our clients.
In order to provide services with the same level of dedication and quality as in Japan, we had been exploring overseas subsidiaries.
In December 2024, we concluded that business alliances with two U.S. companies would enable us to effectively deliver our services locally. Finally, we established SHIFT USA in February 2025.
The two pillars of SHIFT USA’s business are Global IT Services and Consulting, which supports the U.S. expansion of Japanese companies. We also support M&A execution and collect information on the latest technologies.
Silicon Valley, where SHIFT USA is located, is a hub for the most advanced software and IT technologies. We expect to increase opportunities to gain new technologies and business models by engaging with local communities. We believe that these opportunities will lead to significant growth potential for SHIFT.
Replicating and Standardizing Japanese Expertise in the U.S. Market
We are confident that SHIFT’s knowledge of quality assurance and standardized methods can be applied to foreign countries as well.
By leveraging our extensive pool of engineers across a wide range of technical domains, a project management system that supports Japanese-language communication, and a proprietary framework tool centered on quality assurance, we aim to enable smooth collaboration and deliver high-quality services in overseas projects as well.
In the U.S., specialized work culture is more deeply rooted than in Japan, and the image of “MADE IN JAPAN = meticulous work” should be a significant advantage. We intend to make strategic progress so that we can maximize these favorable conditions and demonstrate SHIFT’s presence overseas.
First, we will provide solid support for the growth of existing customers in the U.S. and build up a track record. We will then segment the market to concentrate on specific areas and provide services to U.S. companies. This approach closely follows the trajectory in which SHIFT has grown in Japan. We will strive to prove that SHIFT’s core competencies and quality assurance, cultivated in Japan, can be effectively applied in the U.S. as well.
Accelerating “SHIFT 3000” Through Japanese and Foreign Connections
Understanding culture is essential in the overseas expansion of Japanese companies. In this regard, SHIFT USA’s key strength is that all its members have not only been stationed overseas but also possess overseas management experience. The ability to provide support and services that understand the unique culture of the U.S. and to facilitate smooth communication is a major advantage.
We have already received many positive comments from our customers and stakeholders regarding our overseas expansion, and there is hope that SHIFT will grow further. If we can demonstrate that SHIFT’s quality assurance and standardization are applicable in the U.S., it could lead to further market expansion.
Immediately after the establishment of SHIFT USA, we received an order for a survey of AI-related updates. Joint proposals and collaborative solution development with customers through partnerships have also progressed, and collaborations with startups on the U.S. West Coast and the discovery of new technologies have begun.
There is no doubt that the success of SHIFT USA will significantly contribute to the achievement of “SHIFT 3000”. To this end, we will support the growth of our customers and SHIFT from a global perspective acting as a bridge linking Japan and overseas.
The information provided is current as of June 1, 2025.
Unauthorized reproduction, modification, or redistribution is prohibited.


